Yoga

Yoga is een eeuwenoude bewegingsleer, een wetenschap, die z’n oorsprong vindt in het verre oosten, rond 2500 voor chr. Het woord yoga stamt van het woord yui in Sanskiet, dat kan worden vertaald als verbinding, de verbinding tussen lichaam en geest, hoofd en hart. Het uiteindelijke doel van yoga is Samadhi, een staat van zijn waarbij je lichaam, geest en zintuigen één zijn. Je bent je bewust van het hier en nu, terwijl je een diepe verbinding voelt met alle leven om je heen en de universele energie. Je ervaart ultieme rust, vrijheid, vreugde en geluk van binnenuit. Yoga is niet het bereiken van een bepaald doel maar de beoefening zelf is wat je vreugde brengt.

In het westen heeft yoga zich de afgelopen jaren in rap tempo ontwikkeld, en zijn er veel verschillende yogavormen ontstaan. Aan de basis is de klassieke beoefening echter nauwelijks veranderd. De essentie van yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest, zoals de Indiase wijsgeer Patanjali ruim 2000 jaar geleden al optekende in de Yoga Sutra’s, waarin het achtvoudige pad van yoga wordt omschreven. Wanneer alle beelden, emoties, gedachten en associaties tot rust zijn gebracht, ontstaat er ruimte om te zijn wie je werkelijk bent.
Huys van Puur wil geen onderscheid maken in verschillende vormen. De oorspronkelijke beoefening is nog even levendig en bruikbaar voor ieder die de waardevolle uitwerking daarvan wil onderzoeken.

In de wekelijkse yogalessen staan asana’s (lichaamshoudingen) en pranayama (ademhalingsoefeningen voor energiebeheersing) centraal. In elke houding zoek je naar het juiste evenwicht tussen kracht en zachtheid, ondersteund door de adem. In de manier waarop dat we lesgeven weerklinkt ons eigen mensbeeld, onze levensfilosofie.
Soms is er behoefte aan meer rust, meer aanpassingen.. en soms is er juist meer behoefte aan uitdaging of verdieping… juist voor deze speciale behoeftes hebben we een milde en een intensieve variant.

In de milde yoga gaat het om rust en zachtheid, waardoor deze vorm ideaal is voor jou als je fysieke beperkingen hebt. Ook als je zorgvuldig met je energiebalans wilt omgaan en jezelf lichamelijk niet teveel wilt uitdagen kun je meedoen met de milde yoga. Er wordt aandacht besteed aan ontspanningsoefeningen, concentratie en meditatie. Deze les is prima te volgen als je herstellend bent van een ziekte, kampt met overgewicht, last hebt van chronische klachten, te maken hebt met een burn-out, moeite hebt met evenwicht, liever in een kleinere groep les hebt, al wat ouder wordt of gewoon vermoeid bent en toch graag wilt blijven bewegen. Er komen minder houdingen aan bod, dus de les verloopt rustiger en er is meer ruimte om aanpassingen aan te reiken daar waar het nodig is. Dus voor jong of ouder, ervaren of minder ervaren…

De intensieve yoga is een krachtige beoefening van yoga die warmte, uithoudingsvermogen, flexibiliteit en concentratie opbouwt en ruimte creëert in je lichaam. Je wordt meer uitgedaagd om je lichaam en geest verder te verkennen. Tegelijkertijd leer je met respect te luisteren naar de taal van je lichaam en laat je je leiden door het ritme van de adem. De intensieve yoga zorgt voor een wakker lichaam en een kalme, heldere geest. De lessen kunnen door iedereen gevolgd worden. Het heeft dus niets te maken met beginner of gevorderd zijn, je hoeft echt niet alles te kunnen en te kennen.

Wil je een keer meedoen, probeer het dan eens uit in een gratis proefles. Je kunt je ook direct inschrijven.